“Jak dogadać się z uczniem?” – szkolenie

Katarzyna Skolimowska

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z dr Markiem Michalakiem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak budować w szkole wspólny świat dzieci i dorosłych? Czego nauczyciel i rodzic może nauczyć się od Korczaka!



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Jak dogadać się z uczniem"
- szkolenie z dr Markiem Michalakiem


O szkoleniu

Jest wiele sposobów na to, by skuteczni dogadać się z dzieckiem. Warto czerpać od „klasyków” – np. Korczaka, który rozumiał, że dziecko to po prostu człowiek. A jego prawa to nie przywileje, które mu się należą, kiedy jest grzeczne, dobrze się uczy, karnie wykonuje polecenia, lecz należą się po prostu – jak każdemu człowiekowi.

To, jak młody człowiek przeżyje czas dzieciństwa – w domu i w szkole – będzie rzutowało na jego dalszym życiu. Jakie to będzie życie – w dużej mierze zależy od nauczyciela.


Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, jak zbudować w szkole wspólny świat dzieci i dorosłych.
  • Przekonasz się, że nauczyciel i rodzic może sporo nauczyć się od Janusza Korczaka.
  • Dowiesz się, jak odróżnić represyjny system nauczania od mądrego edukacyjnego towarzyszenia uczniowi.
  • Nauczysz się wspierać swoich uczniów w dźwiganiu tego, co przynosi świat dorosłych.

Ekspert

dr Marek Michalak – pedagog, wychowawca, socjoterapeuta
Kawaler Orderu Uśmiechu, tata Julki i Miłosza. Rzecznik Praw Dziecka 2008-2018, Kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu, Przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka, Dyrektor Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, wykładowca i współtwórca Interdyscyplinarnych Studiów nad Dzieciństwem i Prawami Dziecka – kierunku na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

“X pomysłów na lekcje, z którymi Twoi uczniowie zostaną mistrzami kreatywności” – szkolenie

Katarzyna Skolimowska

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Katarzyną Skolimowską, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: czy kreatywność jest dobrą drogą do kształtowania samodzielności ucznia? Jak wykorzystać niekonwencjonalne pomysły w tworzeniu idealnej przestrzeni do nauki?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„X pomysłów na lekcje, z którymi Twoi uczniowie zostaną mistrzami kreatywności"
- szkolenie z Katarzyną Skolimowską


O szkoleniu

Czy kreatywność jest dobrą drogą do kształtowania samodzielności ucznia?
Jak wykorzystać niekonwencjonalne pomysły w tworzeniu idealnej przestrzeni do nauki?

Dlaczego ludzie kreatywni szybciej pokonują problemy?
Skąd wziąć pomysły na rozgrzewki i zabawy improwizacyjne?
W jaki sposób trenować kreatywność na swoich lekcjach?


Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, dlaczego kreatywność jest najwyższym stopniem samodzielności.
  • Nauczysz się, jak można kreatywnie tworzyć grupy pracujące na lekcjach i po nich.
  • Poznasz przepisy na twórcze rozgrzewki i zabawy improwizacyjne.
  • Przekonasz się, na czym polega twórcze widzenie świata – łączenie i przekształcanie.
  • Zdobędziesz umiejętności twórczego rozwiązywania problemów.

Ekspert

Katarzyna Skolimowska – polonistka, autorka książek
od 14 lat zajmuje się tematem edukacji. Polonistka z doświadczeniem zawodowym we wszystkich typach szkół, szczególnie mocno ukochała wychowawstwo. Stworzyła FitEdukację – zieloną przestrzeń, odchudzoną edukacją ze zbędnych obciążeń. Wspiera nauczycieli i wychowawców, prowadzi szkolenia, jest autorką trzech książek: “Wychowanie do osobistego rozwoju” (dwie części) i “Podkręć mózg! I wejdź na wyższy poziom nauczania” oraz ebooka “Szczeliny sztuki. Szkolne scenariusze teatralne”. Prowadzi bloga edukacyjnego i pisze artykuły do magazynów branżowych.

“Ścieżka rozwoju zawodowego a rzeczywisty rozwój nauczyciela” – szkolenie

Marta Młyńska

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: czy w szkole da się rozwinąć skrzydła?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Ścieżka rozwoju zawodowego a rzeczywisty rozwój nauczyciela"
- szkolenie z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem


O szkoleniu

Jak inwestować w rozwój osobisty? Co to jest rozwój osobisty, po co się rozwijać i co nam daje samorozwój?
 

O co chodzi z tym rozwojem osobistym i dlaczego tyle się ostatnio o tym mówi? Czy naprawdę nie można bez tego funkcjonować?

Ekspertki i eksperci są jednogłośni i twierdzą, że warto sobie uzmysłowić, iż rozwój osobisty nie polega ciągle na przekraczaniu granic, ale na samoakceptacji, uświadamianiu sobie różnych rzeczy, swoich słabych i mocnych stron, potencjału i ograniczeń oraz budowaniu poczucia sprawstw. Jak to zrobić?

Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, co to jest rozwój osobisty.
  • Uświadomisz sobie, po co się rozwijać i co daje prawdziwy samorozwój.
  • Dowiesz się, jak inwestować w mądry i świadomy samorozwój.
  • Stanisz się osobą bardziej otwartą na samopoznanie i budowanie samoświadomości.

Ekspert

Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.

Ekspert

Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.

“Czy tu chodzi tylko o podstawę programową?” – szkolenie

Dorota Zawadzka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Dorotą Zawadzką, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: Na czym, oprócz realizacji materiału, warto skupić się w szkole? Jak pogodzić rolę wychowawcy i nauczyciela realizującego program?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Czy tu chodzi tylko o podstawę programową?"
- szkolenie z Dorotą Zawadzką


O szkoleniu

Jak sprawić, żeby uczniowie nam ufali i w przyszłości wspominali nas, nauczycieli, jako ważne osoby, które pomogły nie tylko w zdobywaniu wiedzy, ale i w zrozumieniu świata i poradzeniu sobie z emocjami. 

Jak wygląda nowoczesne spojrzenie na rolę nauczyciela/wychowawcy? Jak być dobrym wychowawcą?

Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, jak zintegrować grupę klasową.
  • Poznasz sposoby budowania przynależności do społeczności szkoły.
  • Udoskonalisz umiejętności nauczyciela-moderatora (poznasz sposoby prowadzenia dyskusji w klasie i rozwiązywania sporów).
  • Udoskonalisz umiejętności nauczyciela-mentora (poznasz sposoby budowania relacji uczeń – mistrz opartej na otwartości i wzajemnym szacunku).
  • Poznasz katalog ważnych tematów na lekcje wychowawcze.

Ekspert

Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestsellerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.

“Idealny nauczyciel – czyli kto?” – szkolenie

Przemysław Staroń

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Idealny nauczyciel - czyli kto?"
- szkolenie z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem


O szkoleniu

Kumpel, partner czy zdystansowany dorosły – jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka? – Kim jest tutor, coach i mentor?

Jak sprawić, aby dzieci i młodzież czuła się przy nas wyjątkowo? Kim jest idealna nauczycielka i idealny nauczyciel? Może to tutor, mentor, a może coach? A może taki ktoś w ogóle nie istnieje?  Jaka powinna być dobra nauczycielka i dobry nauczyciel i jak kształtować relacje z uczniami, aby czuli się wyjątkowo?

Podobno mistrz, który jest autorytetem, staje się nauczycielem „dobrego życia”. Jaki wpływ ma zastosowanie mentoringu, coachingu czy tutoringu w pracy z dziećmi i młodzieżą? I czy to prawda, że dzięki ich stosowaniu uczennice i uczniowie uzyskują lepsze rezultaty uczenia się, zwiększają motywację, organizację pracy?

Tematyka szkolenia:

  • Poznasz specyfikę trzech dróg rozwoju, tj. coachingu, mentoringu i tutoringu.
  • Dowiesz się, jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka.
  • Uświadomisz sobie, jak być świetnym edukatorem i edukatorką, dbając przy tym o siebie.
  • Uświadomisz sobie, jak ważne jest budowanie relacji z dziećmi i młodzieżą.

Ekspert

Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.

Ekspert

Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.

“Bezpieczna szkoła – czyli jaka?” – szkolenie

Dorota Zawadzka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: Co to znaczy – „bezpieczna szkoła”? Jak rozpoznać przemoc i dziecko, które tej przemocy doznało? Jak pomóc dziecku, które doznało przemocy? Jak – w celu zwiększenia bezpieczeństwa w szkole – pracować „na wartościach”, by pomóc w odbudowie relacji międzyrówieśniczych oraz na poziomie nauczyciel – uczeń?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Bezpieczna szkoła - czyli jaka?"
- szkolenie z Dorotą Zawadzką


O szkoleniu

Przemoc wobec dzieci, symptomy dziecka wykorzystywanego – jak wychowawca może ochronić dziecko (drogi interwencji). Co może zrobić nauczyciel/wychowawca, by zwiększyć bezpieczeństwo w szkole?

Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, jak wyposażyć „apteczkę emocjonalną” dla ucznia i dla nauczyciela.
  • Poznasz procedury, normy, zasady, reguły, które powinny obowiązywać w bezpiecznej szkole.
  • Nauczysz się rozpoznawać symptomy dziecka wykorzystywanego/molestowanego.
  • Przekonasz się o kluczowej nauczyciela w prewencji przemocy międzyrówieśniczej.

Ekspert

Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestsellerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.

“Sprawdzone przepisy na edukacyjny sukces” – szkolenie

Przemysław Staroń

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Sprawdzone przepisy na edukacyjny sukces"
- szkolenie z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem


O szkoleniu

Czasem nie uświadamiamy sobie rzeczy najbardziej fundamentalnych. Niektórzy z nas, nauczycielek i nauczycieli, trenerek i trenerów i wszystkich eduzapaleńców, aby zmotywować grupę do działania, zrealizować cele zajęć i wyrazić siebie, potrzebują wielu narzędzi dydaktycznych i gadżetów. Inni kochają minimalizm i posiłkują się kilkoma sprawdzonymi metodami i narzędziami.  To całkowicie wystarcza im do szczęścia i zrealizowania zamierzonych celów edukacyjnych oraz wprawienia uczestników swoich zajęć w stan flow.

A jakby tak iść za grupą i dopasować do niej styl, metody i formy pracy? Jakby tak mieć narzędziowy must have nauczyciela?


Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, jakie materiały i gadżety są niezbędne/przydatne na zajęciach z dziećmi i dlaczego.
  • Uświadomisz sobie, dlaczego tak ważne jest tworzenie własnych materiałów dydaktycznych.
  • Poszerzysz wiedzę na temat tego, jak tworzyć własne pomoce dydaktyczne.
  • Poznasz nowe narzędzia i uświadomisz sobie, jak ważna jest postawa i nastawienia do zmiany sposobu.
  • Będziesz bardziej otwarta/otwarty i empatyczna/empatyczny oraz gotowa/gotowy do zastosowania nowych rozwiązań i narzędzi pracy.

Ekspert

Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.

Ekspert

Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.

“Podkręć mózg – swój i ucznia” – szkolenie

Katarzyna Skolimowska

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Katarzyną Skolimowską, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak podkręcić mózg – swój i ucznia, czy warto się zmieniać (etapy procesu zmiany zachowania wraz ze wskazaniem do zmiany osobistej)? Dlaczego warto stawiać sobie cele?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Podkręć mózg - swój i ucznia"
- szkolenie z Katarzyną Skolimowską


O szkoleniu

Rozwój to także zmiany. Dlatego warto się zmieniać – stawiać sobie cele i dążyć do ich realizacji.

Praktycznym wsparciem zmian są nawyki. W jaki sposób rozwijać je w sobie, by podkręcić swoje możliwości nauczyciela i wychowawcy, a potem – ucznia?


Tematyka szkolenia:

  • Przekonasz się, że warto się zmieniać i nie trzeba się tego bać.
  • Poznasz etapy procesu zmiany zachowania wraz ze wskazaniem do zmiany osobistej.
  • Zrozumiesz, dlaczego warto stawiać sobie cele i jak to robić, żeby nie przesadzić.
  • Dowiesz się, dlaczego działanie jest takie ważne w eliminowaniu tego, co nas blokuje.

Ekspert

Katarzyna Skolimowska – polonistka, autorka książek
od 14 lat zajmuje się tematem edukacji. Polonistka z doświadczeniem zawodowym we wszystkich typach szkół, szczególnie mocno ukochała wychowawstwo. Stworzyła FitEdukację – zieloną przestrzeń, odchudzoną edukacją ze zbędnych obciążeń. Wspiera nauczycieli i wychowawców, prowadzi szkolenia, jest autorką trzech książek: “Wychowanie do osobistego rozwoju” (dwie części) i “Podkręć mózg! I wejdź na wyższy poziom nauczania” oraz ebooka “Szczeliny sztuki. Szkolne scenariusze teatralne”. Prowadzi bloga edukacyjnego i pisze artykuły do magazynów branżowych.

“Nowe otwarcie – szkoła po pandemii” – szkolenie

Dorota Zawadzka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkoleni, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak odbudować relacje uczeń – nauczyciel, ale też uczeń – uczeń oraz nauczyciel –rodzic?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Nowe otwarcie – szkoła po pandemii"
- szkolenie z Dorotą Zawadzką

O szkoleniu

Co przyniosła nowa sytuacja i jak ją wykorzystać? Jak odbudować relacje uczeń – nauczyciel, ale też uczeń – uczeń oraz nauczyciel –rodzic?

Z jakimi kluczowymi problemami utrudniającymi dzieciom życie szkolne i pozaszkolne po rozpoczęciu nauki stacjonarnej przychodzi nam się zmierzyć?
Jak im stawić czoło?

Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, czym są emocje związane z nową sytuacją szkolną (i nie tylko).
  • Poznasz wagę i wpływ emocji na życie dziecka.
  • Nabędziesz kompetencje w zakresie sposobu rozpoznawania, przeciwdziałania problemom o podłożu lękowym, nerwicowym, depresyjnym.
  • Znajdziesz się w posiadaniu pakietu kompetencji pozwalających na skuteczne udzielenie wsparcia uczniom.

Ekspert

Dorota Zawadzka psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestselerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.

Gotowość szkolna – jak ją ocenić i co należy jako rodzic wziąć pod uwagę?

Elżbieta Prochownik

Rozpoczęcie nauki w szkole jest bardzo ważnym momentem w życiu każdego dziecka. Wielu świadomych rodziców zadaje sobie sprawę, że przed ich pociechą stoją nowe wyzwania, które budzą niepokój: czy dziecko sobie poradzi, czy jest gotowe do podjęcia nauki w szkole, czy gotowość szkolna, którą osiągnęło, zapewni mu dobry start na progu nowego etapu edukacji?

Co to jest gotowość szkolna i o czym świadczy?

Gotowość szkolna była i nadal jest przedmiotem badań wielu psychologów i pedagogów. W Polsce zagadnieniem tym zajmowali się między innymi M. Radlińska, S. Szuman, M. Przetacznikowa, M. Muszyński, B. Wilgocka-Okoń, W. Okoń, A. Brzezińska, S. Słyszowa  i dlatego możemy spotkać wiele definicji tego pojęcia.

Na szczególną uwagę zasługują rozważania S. Schumana profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, który już w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku gotowość szkolną rozumiał jako „osiągnięcie przez dzieci takiego rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej[1], a także twierdził, że  „brak należytego rozwoju w jednej dziedzinie pociąga zwykle za sobą zahamowania, zboczenia i nieprawidłowości w rozwoju całej osobowości danego dziecka” [2].

Z kolei W. Okoń, przychylając się do definicji S. Szumana, zwrócił uwagę na znaczenie rozwoju emocjonalnego dziecka i dlatego określił dojrzałość szkolną jako „osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej [3]”.

Zdaniem  współczesnych nauczycieli akademickich i pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. dr hab. Ewy Jarosz oraz prof. dr hab. Ewy Wysockiej, „dojrzałość, gotowość czy zdolność dziecka do podjęcia nauki szkolnej, to pojęcia zamiennie używane w literaturze przedmiotu w celu określenia stanu rozwoju dziecka wchodzącego w nowy i niezwykle ważny okres jego życia, w którym musi sprostać nowym wymaganiom i oczekiwaniom ze strony otoczenia społecznego”. [4] Profesor E. Jarosz,  określa „dojrzałość szkolną jako osiągnięcie przez dziecko pewnego momentu równowagi pomiędzy własnymi możliwościami rozwojowymi a wymaganiami szkoły. [5]

Osiągnięcie gotowości szkolnej jest procesem długotrwałym, gdyż dziecko musi nabyć wiele określonych doświadczeń i kompetencji oraz nauczyć się takich form myślenia i działania, które pozwolą mu aktywnie zaadaptować się do nowych warunków w szkole. Im pełniejsza dojrzałość emocjonalna, społeczna, fizyczna, umysłowa dziecka rozpoczynającego naukę w szkole oraz im korzystniejsze czynniki indywidualne i lepsze warunki środowiskowe, tym większa gwarancja powodzenia dziecka w nauce.

Gotowość szkolna – Jakie sfery rozwoju dziecka mają wpływ na osiągnięcie dojrzałości szkolnej?

Na osiągnięcie stanu gotowości szkolnej składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech sferach: fizycznej, umysłowej oraz emocjonalno-społecznej.

Sfera fizyczna

Podstawowym przejawem dojrzałości w sferze fizycznej wg B. Zakrzewskiej są:

  • zadowalający stan zdrowia i odporność na zmęczenie,
  • nieuszkodzony wzrok i słuch,
  • prawidłowo funkcjonujący układ artykulacyjny,
  • sprawność ogólna, ruchowa i manualna,
  • zgrabne, precyzyjne ruchy ciała,
  • sprawne ruchy rąk,
  • znajomość orientacji kierunkowo-przestrzennej,
  • znajomość stron prawa – lewa,
  • zrównoważona dynamika procesów nerwowych,
  • ustalona lateralizacja (czyli przewaga jednej strony ciała dziecka nad drugą).

Dojrzałość do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery fizycznej to prawidłowy rozwój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki. W zakresie motoryki dużej dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole sprawnie i płynnie porusza się, potrafi utrzymać równowagę, wykazuje właściwe napięcie mięśniowe, przyjmuje prawidłową postawę ciała, biega, skacze, sprawnie rzuca i chwyta piłkę.

Z kolei w zakresie motoryki małej (niezmiernie istotnej w nauce pisania) dziecko powinno posiadać umiejętność kontroli i precyzji ruchów ramion, nadgarstków i palców. Ważna jest także szybkość, precyzja i dokładność ruchów rąk oraz dostosowanie ich do wykonywanej czynności.

Sfera emocjonalno-społeczna

Wśród niezbędnych osiągnięć dziecka w sferze emocjonalno-społecznej cytowana powyżej B. Zakrzewska wymienia:

  • chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami oraz z nauczycielem,
  • samodzielność i zaradność w podstawowych sprawach codziennych,
  • zdolność przystosowania się w nowym środowisku,
  • równowagę uczuciową,  
  • zdyscyplinowanie i podporządkowanie się normom współżycia w grupie,
  • wrażliwość na potrzeby innych,
  • obowiązkowość,
  • wytrwałość,
  • sumienność w zleconych zadaniach,
  • wiarę w siebie,
  • niezniechęcanie się trudnościami,
  • samokontrolę swego zachowania i wykonywanej pracy.

Właściwy poziom rozwoju emocjonalnego dziecka w chwili przekraczania progu szkoły uważa się za kluczowy, gdyż decyduje on o umiejętności panowania nad sobą, podporządkowaniu się przepisom szkolnym, wytrwałości w działaniu oraz harmonijnym współdziałaniu z rówieśnikami, a także przyjmowaniu uwag.

Sfera umysłowa

O dojrzałości do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery umysłowej świadczą: właściwy rozwój funkcji spostrzegania, myślenia, uwagi, pamięci oraz mowy. Oceniając dojrzałość umysłową dziecka, uwzględnia się także funkcje, które decydują o opanowaniu umiejętności pisania i czytania takie jak: poziom percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz analizy i syntezy słuchowej.

B. Zakrzewska wskazuje, iż dziecko, które osiągnęło dojrzałość w sferze intelektualnej:

  • przejawia aktywność poznawczą,
  • przejawia zainteresowane tym, co je otacza,
  • wykazuje chęć do nauki czytania, pisania, matematyki,
  • posługuje się mową poprawną pod względem gramatycznym, artykulacyjnym,
  • w sposób zrozumiały, logiczny przekazuje swoje myśli,
  • wypowiada się na temat swoich przeżyć oraz formuje poprawnie własne sądy,
  • koncentruje przez dłuższy czas uwagę na określonym temacie,
  • łatwo przyswaja i utrwala nowe pojęcia, informacje,
  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w praktyce,
  • różnicuje, porównuje, odtwarza figury geometryczne,
  • odróżnia kierunki, położenie, a także proporcje odwzorowanych form graficznych,
  • zapamiętuje proste melodie, rymowanki,
  • przeprowadza analizę i syntezę liter, głosek, sylab,
  • odwzorowuje,
  • czyta proste wyrazy,
  • zna podstawowe pojęcia matematyczne.[6]

W jaki sposób rodzice mogą rozpoznać, czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole?

Rodzice doskonale znają swoje dzieci, gdyż spędzają z nimi najwięcej czasu. Dorośli uważnie obserwują pociechy, dostrzegają najmniejsze zmiany w wyglądzie i w zachowaniu, słuchają mowy, dostrzegają, czego się nauczyły, ale również potrafią przewidzieć, w jaki sposób zareagują na nowe sytuacje.

To właśnie obserwacja dziecka w różnych sytuacjach życiowych dostarcza rodzicowi informacji na temat przebiegu rozwoju w obrębie sfer, które mają znaczenie w osiągnięciu dojrzałości szkolnej. Bywa, że rodzic zauważy u swojego dziecka, coś, co wzbudzi jego niepokój i wówczas zwraca się o pomoc do specjalisty. W przypadku niewyraźnej mowy będzie to logopeda, a w przypadku wątpliwości na temat gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole będzie to Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna, która przeprowadzi test dojrzałości szkolnej.

Co rodzice mogą zrobić, by wesprzeć dziecko przed pójściem do szkoły?

Rodzice, którzy chcą wesprzeć swoje dziecko na progu edukacji szkolnej, przede wszystkim powinni znaleźć dla niego czas, by wspólnie z nim zdobywać nowe doświadczenia, uczyć się, bawić, słuchać i rozmawiać, aktywnie spędzać czas oraz budować przekonanie o własnej wartości dziecka i wiarę w jego możliwości. Warto także wspólnie z dzieckiem wykorzystać potencjał nowoczesnej platformy edukacyjnej. Świetnym przykładem jest Squla, z którą można podczas dobrej zabawy w quizach edukacyjnych „Rozgrzewka przed szkołą” sprawdzić poziom przygotowania dziecka do szkoły.

Gotowość szkolna – podsumowanie

Rodzice, wspierajcie swoje dzieci, pokazujcie im co dobre, a co złe, nie chrońcie ich nadmiernie i dajcie im troszkę swobody w działaniu, a rozpoczęcie nauki w szkole będzie dla dziecka początkiem fascynującej podróży w krainę wiedzy!