Czy podstawowa edukacja szkolna wydobywa cały potencjał uczniów?

Przemek


Mimo, że podstawowy program nauczania niektórym wydaje się być wypchany po brzegi, dla wielu uczniów może okazać się niewystarczający. Co prawda szkolne nauczanie nie ogranicza ich ogólnego rozwoju intelektualnego, ale często nie daje możliwości do rozwoju dodatkowych zainteresowań, pasji i szlifowania wyjątkowych umiejętności. Dlatego też, doskonałym rozwiązaniem są zajęcia dodatkowe, które nie tylko wspierają rozwój dzieci i młodzieży na wielu płaszczyznach, ale też odpowiadają na indywidualne potrzeby.

Dlaczego zajęcia dodatkowe są potrzebne?

Zajęcia dodatkowe już dawno przestały kojarzyć się wyłącznie z “korkami” i zakuwaniem tego, w czym uczniowie mają braki w szkole. Jest to nie tylko przestrzeń na “podciągnięcie się” w szkolnych przedmiotach, ale przede wszystkim jest to okazja do rozwijania czy pogłębiania zainteresowań oraz pasji dzieci i młodzieży. To właśnie na zajęciach dodatkowych uczniowie mogą skupić się dokładnie na tym, co chcą robić i co sprawia im przyjemność, rozwijać się w kierunku, który interesuje ich najbardziej lub poszukiwać nowych pasji – gry na instrumencie, uprawiania konkretnej dziedziny sportu, nauki nowych języków, czy programowania.

Aby jak najbardziej uatrakcyjnić zajęcia dodatkowe, oferujące je placówki stawiają nie tylko na naukę, ale też rozrywkę. Aktywności pozalekcyjne mają, oprócz poszerzania wiedzy, sprawiać przyjemność, bawić, być okazją do nawiązywania więzi i stwarzać możliwości do poszukiwania tego, w czym dzieci czują się dobrze i z czym mogą wiązać swoją przyszłość. Bez presji czy straszenia słabymi stopniami.

Jakie są największe zalety zajęć dodatkowych?

Wiadomo, że każde zajęcia dodatkowe mają swoje osobne atuty, ale traktując je jako ogół, za największę na pewno możemy uznać:

  • możliwość odkrywania przez dzieci ich talentów czy mocnych stron,
  • okazja do lepszego rozwoju i poszerzania horyzontów,
  • próbowanie i odkrywanie nowych pasji i zainteresowań,
  • możliwość ukierunkowania się na przyszłość,
  • zdobywanie nowych znajomości, rozwój więzi społecznych.

Tradycyjne zajęcia czy platformy edukacyjne? Co wybrać?

Zajęcia dodatkowe dziś to nie tylko tradycyjne spotkania w szkółkach, klubach czy salkach edukacyjnych. Wiele z pozalekcyjnych aktywności odbywa się teraz w Internecie i jest formą, na którą decyduje się coraz więcej osób. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na oszczędność czasu na dojazdy czy brak danych zajęć w danym mieście. Stąd coraz więcej placówek oferujących zajęcia dodatkowe, o ile jest to możliwe, udostępnia je w formie stacjonarnej i online. Przykładem są zajęcia z kodowania dla dzieci i młodzieży w szkole Giganci Programowania

Coraz większą popularność zyskują także platformy do nauki online, gdzie można realizować zajęcia w dogodnym dla siebie czasie i widzieć postępy, jakie robi się w nauce. Największą platformą do nauki online jest Squla, która składa się z ponad 65 tysięcy gier, zabaw edukacyjnych i zagadek przygotowanych w oparciu o podstawę programową MEiN. Ucząc się ze Squlą dzieci samodzielnie utrwalają i poszerzają wiedzę, a przede wszystkim osiągają 40% lepsze wyniki w nauce i lepiej wypadają na klasówkach. Dodatkową motywacją na tego typu platformach jest możliwość zdobycia atrakcyjnych nagród, co wpływa na poziom zaangażowania i sprawia, że nauka staje się atrakcyjna.  

Jak wybrać odpowiednie zajęcia dodatkowe?

Trzeba przyznać, że wybór zajęć pozalekcyjnych dla dziecka nie jest łatwym zadaniem. Z jednej strony powodem jest bardzo duża oferta różnorodnych aktywności, a z drugiej selekcja tych, na których dziecko faktycznie będzie się rozwijać i z chęcią na nie uczęszczać. Zajęcia językowe, sportowe, muzyczne, korepetycje z przedmiotów szkolnych – na które postawić?

Przede wszystkim trzeba zapytać dziecko, na jakie zajęcia chciałoby uczęszczać, obserwować to, czym się interesuje i w czym czuje się dobrze. A co jeśli mimo tego, wciąż nie wiemy na co się zdecydować? Tutaj z pomocą przychodzą dni otwarte w szkółkach, klubach sportowych czy bezpłatne lekcje próbne i pokazowe. 

Taką możliwość dają właśnie Giganci Programowania, którzy dwa razy do roku organizują bezpłatne warsztaty programowania “Koduj z Gigantami”, podczas których dzieci i młodzież mogą sprawdzić się w roli programisty i stworzyć swoje pierwsze programistyczne projekty. Jeśli Twoje dziecko w wieku 7-18 lat spędza dużo czasu przed komputerem, może właśnie nowe technologie okażą się jego mocną stroną. Najbliższe warsztaty odbywać się będą przez cały wrzesień w całej Polsce – stacjonarnie oraz online. Szczegóły oraz zapisy znajdują się na stronie www.kodujzgigantami.pl

Podróż w Krainę Liter, czyli zaproszenie do poznania liter.

Elżbieta Prochownik

Kiedy jest odpowiedni wiek, aby rozpocząć poznawanie alfabetu? A przede wszystkim, jak skutecznie nauczyć dziecko liter? To dwa kluczowe pytania, na które szukają odpowiedzi rodzice, którzy pragną, aby ich dzieci osiągały sukcesy w szkole. Dlaczego warto wyruszyć w podróż do Krainy Liter? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Wpływ nauki liter na wszechstronny rozwój dziecka

O tym, jak wielkie znaczenie ma znajomość liter, nie trzeba nikogo przekonywać. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nauka alfabetu ma ponadczasowy charakter. W końcu jest to umiejętność, która zostaje z dzieckiem na całe życie. Opanowanie czytania i pisania to kluczowe umiejętności, niezbędne do zdobywania nowej wiedzy i funkcjonowania w otaczającej rzeczywistości. Tym samym poznawanie liter korzystnie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka.

Rozwój funkcji poznawczych, a dojrzałość szkolna

Warto mieć na uwadze, że podczas właściwie zorganizowanych zabaw w poznawanie liter następuje rozwój funkcji poznawczych: analizatora wzrokowego, analizatora słuchowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości, koncentracji, pamięci, uwagi, mowy, umiejętności operowania informacjami. Nie można pominąć też wpływu na rozwój małej motoryki poprzez odpowiednio dobrane zabawy, a także umiejętności pokonywania trudności, poczucia odpowiedzialności i ciekawości poznawczej. Łatwo więc zauważyć, że wymienione umiejętności są niezbędne do osiągnięcia tzw. dojrzałości szkolnej

Wybitni psychologowie i pedagodzy, a wśród nich Przetacznikowa i Żebrowska, Szuman, Głuszczyk-Kolczyńska i Oszwa są zgodni, że osiągnięcie odpowiedniego rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i fizyczno-somatycznego jest warunkiem osiągnięcia dojrzałości szkolnej. A ta dojrzałość w słowniku pedagogicznym jest określana jako „gotowość szkolna – osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu i opanowanie treści programowych klasy pierwszej”.

Kiedy wyruszyć z dzieckiem w podróż do Krainy Liter, czyli kiedy podjąć naukę?

Rodzice zawsze pragną, by ich dziecko było genialne, najlepsze, najsprawniejsze, najmądrzejsze. Ma się szybko uczyć, czytać, pisać i odnosić sukcesy. Nie dziwi więc fakt, że wielu rodziców często podejmuje próby wprowadzenia swoich pociech w świat liter już od najmłodszych lat. Należy jednak pamiętać, że nauka abstrakcyjnych dla dziecka znaków, jakimi są litery, wymaga osiągnięcia odpowiedniego poziomu gotowości pewnych obszarów mózgu, do przetwarzania różnego rodzaju bodźców. A ta gotowość z kolei osiągana jest w różnym czasie u poszczególnych dzieci.

Zdecydowana większość naukowców, a wśród nich dr Jane M Heley – psycholog edukacyjny z Kolorado, autorka znanego na świecie przewodnika do zrozumienia procesu rozwoju mózgu i uczenia się pt. „Your Child’s Growing Mind” określa osiągnięcie tej gotowości pomiędzy 5 a 7 rokiem życia. Są też i tacy, np. Marsha Lucas albo David Elkind, którzy ostrzegają, że zbyt wczesna nauka może prowadzić do późniejszych kłopotów w szkole. Pojawia się to u dziecka z uwagi na zbyt wysokie oczekiwania i ryzyko poniesienia porażki. Co zatem robić? Przede wszystkim pamiętać o tym, że każde dziecko jest inne. Bądźmy czujni i podążajmy za gotowością. Jeżeli nawet dwulatek wykazuje zainteresowanie literami, zadaje pytania, to uczmy, tłumaczmy i wprowadzajmy go do krainy alfabetu. Jeśli jednak nie, to obserwujemy i czekamy cierpliwie. Kiedy przyjdzie na to pora, to dopiero wtedy wprowadzamy działania wywołujące u dziecka zainteresowanie literami.

Pamiętajmy, że podejmując działania na siłę, można zniechęcić dziecko do nauki czegoś, do czego jego mózg nie jest jeszcze gotowy. A zatem wymuszanie nigdy nie przyniesie niczego dobrego. Warto co kilka tygodni próbować i ewentualnie podsuwać zabawki edukacyjne z literami. Jedno jest pewne, za którymś razem dziecko zacznie się nimi interesować.

Jak przygotować dziecko do poznawania alfabetu?

Najlepszym sposobem na przygotowanie pociechy do poznawania liter będzie otoczenie go książkami. Należy stworzyć takie środowisko, w którym narodzi się zainteresowanie lekturą. Jak wiadomo, dziecko to świetny obserwator, a jeszcze lepszy naśladowca. Jeśli zobaczy, że rodzic czyta, pewne jest, że też będzie chciało spróbować tego samego. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat czytać w obecności dziecka, a z czasem czytać razem z nim. Bez względu na to, czy dziecko słucha z uwagą, czy tylko ogląda ilustracje, warto co najmniej raz dziennie znaleźć czas na wspólne czytanie.

Co w trakcie czytania zaciekawi dziecko w pierwszej kolejności? Oczywiście będą to kolorowe ilustracje, ale bez obaw, nadejdzie i taki moment, że litery też przykują uwagę. Aby jakkolwiek przyczynić się do przyspieszenia tego procesu, warto przesuwać pod czytanym tekstem palec. W ten sposób nie tylko pokazujemy czytane wyrazy, ale również zasadę czytania od lewej strony do prawej. A systematyczne czytanie z równolegle prowadzoną zabawą poznawania liter sprawią, że po pewnym czasie dziecko samo będzie pokazywało w tekście litery, których obraz zapamiętało właśnie podczas zabawy.

Jak nauczyć dziecko liter?

Niezmiernie ważne w trakcie podróży przez Krainę Liter jest to, aby nauka odbywała się w sposób interesujący, a przede wszystkim – dopasowany do wieku dziecka. Najlepszą formą nauki jest świetna zabawa, która dostarcza wielu wrażeń, pobudza do wysiłku i motywuje do podjęcia dalszych działań. Należy pamiętać, że nauka ta może odbywać się wszędzie i o każdej porze. Tutaj istotne jest zaangażowanie i kreatywność rodzina.

Sposoby na naukę liter w domu i poza domem:

  • wędrując ulicami miasta, można wyszukiwać poznane litery na szyldach widniejących nad witrynami sklepowymi, billboardach, afiszach na mijanych słupkach;
  • będąc w parku lub lesie, można pisać patykiem na ścieżce lub piasku, układać litery z kamyków, szyszek, patyków itd.;
  • w domu na zaparowanej szybie można pisać litery palcem, upiec z ciasta literowe ciasteczka, wykorzystać literowy makaron, przyczepić literowe magnesy na lodówce, zrobić literowe stempelki z ziemniaka, ułożyć literkę z kolorowych zakrętek, guzików bądź nitki.

Jak widać, warto wykorzystać każdą nadarzającą się okazję do poznawania i utrwalania liter, ale należy pamiętać, że kluczem do sukcesu jest cierpliwość i systematyczność – bez znaczenia czy naukę alfabetu rozpoczynamy z trzylatkiem, czy pięciolatkiem. Nie oczekujmy przy tym zbyt wiele, nie okazujmy zniecierpliwienia, bo może to wyłącznie zniechęcić dziecko. Po prostu bawmy się razem z nim.

Jak uatrakcyjnić naukę poznawania liter?

Nauka alfabetu powinna być dla dziecka przyjemnością, dlatego, aby ją uatrakcyjnić, warto wykorzystać dostępne na rynku pomoce, których w dzisiejszych czasach nie brakuje. Należy jednak pamiętać, że wprowadzając nowe elementy, gry lub zabawkę powinniśmy najpierw sami zapoznać się z jej działaniem. Chodzi o sprawdzenie, czy jest ona dostosowana do wieku naszej pociechy.

Jakie produkty warto wziąć pod uwagę, aby nauka liter stała się dla dziecka przyjemnością? Bez wątpienia elementarze, wyklejanki, kolorowanki, filmy, karty edukacyjne, domina, magnesy, gry edukacyjne i zręcznościowe, sylabowe połówki, zestawy klocków z sylabami i oczywiście literaturę dziecięcą

Dobrym sposobem jest także zainwestowanie w dużą tablicę  i kolorowe kredy. Dzięki temu dziecko może samoczynnie ćwiczyć to, czego się nauczyło w samodzielnej zabawie. W dzisiejszych czasach nie brakuje też narzędzi nieco bardziej współczesnych. Do tego grona zalicza się quizy multimedialne, zabawki interaktywne czy platformy edukacyjne. Taką nowoczesną platformą jest Squla, która dzięki wielobarwnym animacjom, filmom, quizom czy grom urozmaica naukę, zapewniając dziecku dobrą zabawę.

Od czego zacząć podróż, czyli w jakiej kolejności wprowadzać litery?

Najczęściej stosowaną metodą jest zapoznanie dziecka z samogłoskami, a następnie rozszerzanie poznawanych liter o spółgłoski. Daje to możliwość nie tylko zabawy w śpiewanie, czyli łączenie liter podczas odczytywania, ale także przygotowywanie dziecka do czytania sylabami. Należy jednak pamiętać, aby poprawnie podawać dziecku nazwę spółgłoski. Pod żadnym pozorem nie mówimy „be” zamiast „b”, gdyż w przyszłości może mieć ono problemy z czytaniem.

Metoda odimienna na wprowadzanie liter

Niezmiernie ciekawa i godna polecenia jest metoda odimienna na wprowadzenie liter, której autorką jest dr Irena Majchrzak. Stosując tę metodę, rozpoczynamy od oswajania się dziecka z literami w jego imieniu. Dla dziecka jego imię jest wyjątkowe, to klucz otwierający świat liter.

Na czym ona polega? Zapisujemy imię dziecka na wizytówce, usztywniamy ją, odczytujemy i pozwalamy się nią bawić. Kiedy dziecko oswoi się z literkami w swoim imieniu, wówczas można wypisać imiona innych członków rodziny. Kolejnym etapem jest nazywanie przedmiotów w domu i zanoszenie wizytówek we wskazane miejsca. Dziecko wtedy nie tylko poznaje litery, ale i ich znaczenie.

Postój w podróży, czyli nic na siłę

Co jest najważniejsze podczas nauki, jaka by ona nie była? Nie wolno zmuszać dziecka, jeśli nie jest na to gotowe. W przeciwnym razie efekt może być zupełnie odwrotny od zamierzonego. Warto też pamiętać o przerwach przy pierwszych oznakach zmęczenia lub rozproszenia uwagi. W końcu wspólne czytanie z rodzicem powinno być pozytywnie kojarzone. Niech to będzie przyjemna czynność, przynosząca satysfakcję. I co ważne, trzeba obserwować dziecko i zachęcać do ponownego podjęcia nauki stosując atrakcyjne zabawy i wszelkie pomoce.

Cel osiągnięty? Mamy koniec podróży

Nauka liter to początek drogi w komunikacji dziecka ze światem. To start w opanowaniu nauki czytania i pisania. I chociaż zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie ma nauka liter w życiu dziecka, nigdy nie powinniśmy zmuszać go do podjęcia pracy. Tylko kolejna przygoda i dobra zabawa podejmowana wspólnie z rodzicem zaowocują sukcesem, a tym samym dziecko będzie dumne, że zna alfabet. Tylko motywacja ze strony dorosłych, pochwały, cierpliwość i systematyczna praca może zaprowadzić dziecko do Krainy Liter.

Poradnik dla nauczycieli – Jak rozmawiać z uczniami i uczennicami o wojnie?

Magdalena

Wojna w Ukrainie spowodowała, że nauczyciele i pedagodzy, pracujący w krajach położonych blisko tego obszaru, stanęli przed wyjątkowo trudnym zadaniem – rozmowy z uczniami o konflikcie zbrojnym, zainicjowania i omówienia tego tematu. W Squli chcemy wspierać nauczycieli w tej niecodziennej sytuacji, więc przygotowaliśmy dla Was specjalny poradnik – “Jak rozmawiać z uczniami i uczennicami o wojnie?

W naszym Poradniku “Jak rozmawiać z uczniami i uczennicami o wojnie? znajdziecie odpowiedzi na wiele pojawiających się pytań m.in.:

  • Jak rozmawiać z uczniami o wojnie?
  • Kiedy rozmawiać z uczniami o wojnie w Ukrainie?
  • Na jakich zajęciach i co możemy przekazać uczniom o Ukrainie?

Poradnik polecają pedagog dr Marek Michalak oraz edukatorka Magda Maciak.



POBIERZ PORADNIK DLA NAUCZYCIELI!

„Jak rozmawiać z uczniami i uczennicami o wojnie?"

Poradnik dla rodziców – Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?

Magdalena

Wojna na Ukrainie spowodowała, że dzieci – nawet te najmłodsze są narażone na to, że docierają do nich informacje związane z napaścią Rosji na Ukrainę. W Squli chcemy wspierać rodziców w tej niecodziennej sytuacji, więc przygotowaliśmy dla Was specjalny poradnik – “Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?

W naszym Poradniku “Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?” znajdziecie odpowiedzi na wiele pojawiających się pytań m.in.:

  • Jak i kiedy rozmawiać z dzieckiem o wojnie?
  • Na, co zwrócić uwagę będąc rodzicami?
  • Jak sprawić, żeby życie w domu toczyło się normalnie, żeby było spokojnie?
  • Jak rozmawiać z dzieckiem o tematach trudnych, stresowych? np. o wojnie.


POBIERZ PORADNIK DLA RODZICÓW!

„Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?"

“Jak mądrze pomagać?” – szkolenie

Magdalena

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Dorotą Zawadzką, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in., że pomaganie jest wspaniałe. Czujemy to nie tylko, kiedy potrzebujemy pomocy, ale także – sami pomagając. Potrafimy pomagać bezinteresownie, ale co zrobić, by w tym pomaganiu się nie zatracić, żeby wystarczyło nam siły na dłużej?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Jak mądrze pomagać?"
- szkolenie z Dorotą Zawadzką


O szkoleniu

Pomaganie jest wspaniałe. Czujemy to nie tylko, kiedy potrzebujemy pomocy, ale także – sami pomagając. Potrafimy pomagać bezinteresownie, ale co zrobić, by w tym pomaganiu się nie zatracić, żeby wystarczyło nam siły na dłużej?

Tematyka szkolenia:

  • Jak/czy rozmawiać z dziećmi o lęku? Jak ze starszymi, a jak z młodszymi?
  • Co to znaczy pomagać mądrze?
  • Jak pomagać, by starczyło zapału na dłużej?
  • Czy moc pomagania jest uzależniona od wieku pomagającego?

Ekspert

Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestsellerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.

“Jak dogadać się z uczniem?” – szkolenie

Monika Jędryczka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z dr Markiem Michalakiem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak budować w szkole wspólny świat dzieci i dorosłych? Czego nauczyciel i rodzic może nauczyć się od Korczaka!



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Jak dogadać się z uczniem"
- szkolenie z dr Markiem Michalakiem


O szkoleniu

Jest wiele sposobów na to, by skuteczni dogadać się z dzieckiem. Warto czerpać od „klasyków” – np. Korczaka, który rozumiał, że dziecko to po prostu człowiek. A jego prawa to nie przywileje, które mu się należą, kiedy jest grzeczne, dobrze się uczy, karnie wykonuje polecenia, lecz należą się po prostu – jak każdemu człowiekowi.

To, jak młody człowiek przeżyje czas dzieciństwa – w domu i w szkole – będzie rzutowało na jego dalszym życiu. Jakie to będzie życie – w dużej mierze zależy od nauczyciela.


Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, jak zbudować w szkole wspólny świat dzieci i dorosłych.
  • Przekonasz się, że nauczyciel i rodzic może sporo nauczyć się od Janusza Korczaka.
  • Dowiesz się, jak odróżnić represyjny system nauczania od mądrego edukacyjnego towarzyszenia uczniowi.
  • Nauczysz się wspierać swoich uczniów w dźwiganiu tego, co przynosi świat dorosłych.

Ekspert

dr Marek Michalak – pedagog, wychowawca, socjoterapeuta
Kawaler Orderu Uśmiechu, tata Julki i Miłosza. Rzecznik Praw Dziecka 2008-2018, Kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu, Przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka, Dyrektor Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, wykładowca i współtwórca Interdyscyplinarnych Studiów nad Dzieciństwem i Prawami Dziecka – kierunku na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

“X pomysłów na lekcje, z którymi Twoi uczniowie zostaną mistrzami kreatywności” – szkolenie

Monika Jędryczka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Katarzyną Skolimowską, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: czy kreatywność jest dobrą drogą do kształtowania samodzielności ucznia? Jak wykorzystać niekonwencjonalne pomysły w tworzeniu idealnej przestrzeni do nauki?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„X pomysłów na lekcje, z którymi Twoi uczniowie zostaną mistrzami kreatywności"
- szkolenie z Katarzyną Skolimowską


O szkoleniu

Czy kreatywność jest dobrą drogą do kształtowania samodzielności ucznia?
Jak wykorzystać niekonwencjonalne pomysły w tworzeniu idealnej przestrzeni do nauki?

Dlaczego ludzie kreatywni szybciej pokonują problemy?
Skąd wziąć pomysły na rozgrzewki i zabawy improwizacyjne?
W jaki sposób trenować kreatywność na swoich lekcjach?


Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, dlaczego kreatywność jest najwyższym stopniem samodzielności.
  • Nauczysz się, jak można kreatywnie tworzyć grupy pracujące na lekcjach i po nich.
  • Poznasz przepisy na twórcze rozgrzewki i zabawy improwizacyjne.
  • Przekonasz się, na czym polega twórcze widzenie świata – łączenie i przekształcanie.
  • Zdobędziesz umiejętności twórczego rozwiązywania problemów.

Ekspert

Katarzyna Skolimowska – polonistka, autorka książek
od 14 lat zajmuje się tematem edukacji. Polonistka z doświadczeniem zawodowym we wszystkich typach szkół, szczególnie mocno ukochała wychowawstwo. Stworzyła FitEdukację – zieloną przestrzeń, odchudzoną edukacją ze zbędnych obciążeń. Wspiera nauczycieli i wychowawców, prowadzi szkolenia, jest autorką trzech książek: “Wychowanie do osobistego rozwoju” (dwie części) i “Podkręć mózg! I wejdź na wyższy poziom nauczania” oraz ebooka “Szczeliny sztuki. Szkolne scenariusze teatralne”. Prowadzi bloga edukacyjnego i pisze artykuły do magazynów branżowych.

“Ścieżka rozwoju zawodowego a rzeczywisty rozwój nauczyciela” – szkolenie

Monika Jędryczka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: czy w szkole da się rozwinąć skrzydła?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Ścieżka rozwoju zawodowego a rzeczywisty rozwój nauczyciela"
- szkolenie z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem


O szkoleniu

Jak inwestować w rozwój osobisty? Co to jest rozwój osobisty, po co się rozwijać i co nam daje samorozwój?
 

O co chodzi z tym rozwojem osobistym i dlaczego tyle się ostatnio o tym mówi? Czy naprawdę nie można bez tego funkcjonować?

Ekspertki i eksperci są jednogłośni i twierdzą, że warto sobie uzmysłowić, iż rozwój osobisty nie polega ciągle na przekraczaniu granic, ale na samoakceptacji, uświadamianiu sobie różnych rzeczy, swoich słabych i mocnych stron, potencjału i ograniczeń oraz budowaniu poczucia sprawstw. Jak to zrobić?

Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, co to jest rozwój osobisty.
  • Uświadomisz sobie, po co się rozwijać i co daje prawdziwy samorozwój.
  • Dowiesz się, jak inwestować w mądry i świadomy samorozwój.
  • Stanisz się osobą bardziej otwartą na samopoznanie i budowanie samoświadomości.

Ekspert

Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.

Ekspert

Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.

“Czy tu chodzi tylko o podstawę programową?” – szkolenie

Monika Jędryczka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Dorotą Zawadzką, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: Na czym, oprócz realizacji materiału, warto skupić się w szkole? Jak pogodzić rolę wychowawcy i nauczyciela realizującego program?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Czy tu chodzi tylko o podstawę programową?"
- szkolenie z Dorotą Zawadzką


O szkoleniu

Jak sprawić, żeby uczniowie nam ufali i w przyszłości wspominali nas, nauczycieli, jako ważne osoby, które pomogły nie tylko w zdobywaniu wiedzy, ale i w zrozumieniu świata i poradzeniu sobie z emocjami. 

Jak wygląda nowoczesne spojrzenie na rolę nauczyciela/wychowawcy? Jak być dobrym wychowawcą?

Tematyka szkolenia:

  • Dowiesz się, jak zintegrować grupę klasową.
  • Poznasz sposoby budowania przynależności do społeczności szkoły.
  • Udoskonalisz umiejętności nauczyciela-moderatora (poznasz sposoby prowadzenia dyskusji w klasie i rozwiązywania sporów).
  • Udoskonalisz umiejętności nauczyciela-mentora (poznasz sposoby budowania relacji uczeń – mistrz opartej na otwartości i wzajemnym szacunku).
  • Poznasz katalog ważnych tematów na lekcje wychowawcze.

Ekspert

Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestsellerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.

“Idealny nauczyciel – czyli kto?” – szkolenie

Monika Jędryczka

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka?



OBEJRZYJ SZKOLENIE!

„Idealny nauczyciel - czyli kto?"
- szkolenie z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem


O szkoleniu

Kumpel, partner czy zdystansowany dorosły – jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka? – Kim jest tutor, coach i mentor?

Jak sprawić, aby dzieci i młodzież czuła się przy nas wyjątkowo? Kim jest idealna nauczycielka i idealny nauczyciel? Może to tutor, mentor, a może coach? A może taki ktoś w ogóle nie istnieje?  Jaka powinna być dobra nauczycielka i dobry nauczyciel i jak kształtować relacje z uczniami, aby czuli się wyjątkowo?

Podobno mistrz, który jest autorytetem, staje się nauczycielem „dobrego życia”. Jaki wpływ ma zastosowanie mentoringu, coachingu czy tutoringu w pracy z dziećmi i młodzieżą? I czy to prawda, że dzięki ich stosowaniu uczennice i uczniowie uzyskują lepsze rezultaty uczenia się, zwiększają motywację, organizację pracy?

Tematyka szkolenia:

  • Poznasz specyfikę trzech dróg rozwoju, tj. coachingu, mentoringu i tutoringu.
  • Dowiesz się, jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka.
  • Uświadomisz sobie, jak być świetnym edukatorem i edukatorką, dbając przy tym o siebie.
  • Uświadomisz sobie, jak ważne jest budowanie relacji z dziećmi i młodzieżą.

Ekspert

Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.

Ekspert

Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.